Interesting Event this Sunday: 3rd April 2010
Interesting Lecture this Sunday, I would go if I were in town. Message from Prof. Swaminathan below...
ram
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
ram
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tamil Paaramabariyam
(Tamil Heritage Group)
invites you and your friends to a talk on
the Great Penance Panel
of Mamllapuram
by
Dr S Balusamy
at 5.30pm on the 3rd of April, 2010
at Vinobha Hall, Thakkar Bapa Vidyalaya, T Nagar.
About the Talk
Open-air bas-relief is a novel innovation by the Pallavas, unique only to Mamallapuram. It has not been reproduced anywhere else in India since then. Amongst the bas-reliefs in Mamallapuram, the greatest is 'The Great Penance'.
Some scholars have interpreted this as Arjuna's Penance. The ascetic in penance is seen as Arjuna, who wants as book from Lord Shiva, the Pasupathastra. Few other scholars interpret this scene as Bagiratha's Penance. After failed attempts Bagiratha's father and grandfather, Bagiratha succeeds in his penance and convinces Ganga to come down. The only person who can hold the force of Ganga is Lord Shiva, and Bagiratha continues his penance and gets Shiva to gently receive Ganga and then pass her on to the earth.
Which of the two stories above is depicted in Mamallapuram? Some scholars even think the whole panel is a slesha - it is a single panel representing both the stories.
Dr Balusamy has a fresh perspective. For him, The Great Penance Panel holds much more. He concurs that it is Arjuna doing the penance and it is Shiva offering the Pasupathastra. But according to Balusamy, the sculptors of Mamallapuram have attempted something much bigger.
In the process, Balusamy has meticulously catalogued every character in the large panel: every animal and bird, every celestial being and every human. Balusamy shows that the animals there are not depicted randomly. They all belong to a specific place and they have been carefully selected and depicted there.
Why is the 'hypocritical cat' carved there? What is the idea? Is it simple humour? Balusamy has a clear answer to this.
Balusamy's work is truly a work of a great scholar and yet easily accessible to the lay men. His work on The Great Penance panel has been published as a book in Tamil by Kalachuvadu.
Dr Balusamy is well known to the Tamil literary world through his pseudonym, Barathiputhran and presently teaches Tamil in the Madras Christian College.
=======
பெருந்தவச் சிற்பத் தொகுதி - முனைவர் ஆர். பாலுசாமி
வெளிப்புறப் புடைப்புச் சிற்பம் என்பது பல்லவர் காலத்துக்கு முன்னும் இருந்ததில்லை, பின்னும் இருக்கவில்லை. மாமல்லையில் காணப்படும் புடைப்புச் சிற்பங்களிலேயே மிக முக்கியமானது ‘பெருந்தவச் சிற்பத் தொகுதி’ என்பது.
சில அறிஞர்கள் இது அர்ஜுனன் தவம் செய்யும் காட்சி என்கிறார்கள். தவம் செய்பவர் அர்ஜுனன் என்பதும், அவர் சிவனை நோக்கி தவம் செய்து பாசுபத அஸ்திரத்தைப் பெறும் விருப்பத்தில் உள்ளார் என்பதும் இவர்கள் கருத்து. வேறு சிலர் இது பகீரதன் தவத்தைக் குறிக்கிறது என்கிறார்கள். தன் தந்தையும் பாட்டனும் சாதிக்கமுடியாததை பகீரதன் சாதிக்கிறான். கங்கையிடம் தவம் இருந்து அவளை பூமிக்கு வரச் சம்மதிக்க வைக்கிறான். அவளது வேகத்தைத் தாங்கக்கூடிய திறன் சிவனுக்கு மட்டுமே உண்டு. எனவே சிவனிடம் தவம் இருந்து அவரையும் சம்மதிக்கவைக்கிறான்.
இந்த இரு கதைகளில் எந்தக் கதையை மாமல்லை காண்பிக்கிறது? சில அறிஞர்கள் இது சிலேடை என்றும் ஒரே சிற்பத் தொகுதியில் இரண்டு கதைகளையும் குறிப்பிடுகிறது என்றும் சொல்கிறார்கள்.
முனைவர் பாலுசாமி முற்றிலும் புதிய கருத்தை முன்வைக்கிறார். பெருந்தவச் சிற்பத் தொகுதியில் தவத்துக்கு மேலும் பல விஷயங்கள் உள்ளன என்பது அவர் கருத்து. இங்கு தவம் செய்பவர் பாசுபதம் வேண்டி நிற்கும் அர்ஜுனன்தான் என்பதை ஏற்கும் பாலுசாமி, மாமல்லையின் சிற்பிகள் அதையும் தாண்டி சிந்தித்துள்ளனர் என்கிறார்.
இதனை விளக்கும் செயல்பாட்டில் பாலுசாமி அந்தச் சிற்பத் தொகுதியில் உள்ள ஒவ்வொரு தனிச் சிற்பத்தையும் கவனமாகப் பட்டியல் இடுகிறார். ஒவ்வொரு விலங்கு, ஒவ்வொரு பறவை, ஒவ்வொரு கடவுளர், ஒவ்வொரு மனிதர் என்று யாரையும் விடவில்லை. இங்கே காண்பிக்கப்படும் விலங்குகள் எல்லாம் இஷ்டத்துக்கு செதுக்கப்பட்டவை அல்ல, மிகக் குறிப்பாக, கவனமாகசத் தேர்ந்தெடுத்துச் செதுக்கப்பட்டவை என்பது அவரது வாதம்.
ஏன் இந்தத் தொகுதியில் ‘பொய்த்தவப் பூனை’ செதுக்கப்பட்டுள்ளது? வெறும் நகைச்சுவைக்காக மட்டும்தானா? இதற்கும் பாலுசாமியிடம் பதில் உள்ளது.
பாலுசாமியின் ஆழ்ந்த ஆராய்ச்சியின் பயனாக விளைந்துள்ள இந்த விளக்கம் சாதாரண மனிதர்களும் புரிந்துகொள்ளும் வகையில் உள்ளது. இது சமீபத்தில் காலச்சுவடு வாயிலாக தமிழில் புத்தகமாக வெளிவந்துள்ளது.
RSVP:
A. Annamalai: Gandhi Study Centre - gandhicentre@gmail.com; 94441-83198
Badri Seshadri: Kizhakku-p-padippakam - badri@nhm.in; 98840-66566
TK Ramachandran, IAS : TN Slum Clearance Board - tkramachandranias@hotmail.com; 99406-41144
S. Kannan: Bank of Baroda - 2498 5836)
S. Swaminathan: Marg Constructions - sswami99@gmail.com; 2467 1501
Comments
Will it be possible to get a copy of the speech. It would be very informative to discover more about the amazing sculpture.